Hoe ik met een gezonde leefstijl 15+ kilo ben afgevallen.

By Demelza Veldheer fotografie - 31

Al jaren worstel ik met mezelf. Met mijn gewicht, met mijn uiterlijk. Halverwege januari dit jaar besloot ik dat het klaar was en gooide ik het roer om. Ik vond het tijd om weer blij te zijn met mezelf en mij weer gelukkig te voelen in mijn eigen velletje. Hoe en wat ik gedaan heb/doe lees je allemaal in dit artikel. Kijk je mee?

Allereerst wil ik zeggen dat ik tegen diëten ben. Diëten werkt vaak snel, maar zodra jij hiermee stopt komt het er vaak nog sneller weer aan. Iets wat ik niet wilde, dus besloot ik het helemaal om te gooien. Wat ik doe werkt voor mij, maar hoe dit voor een ander werkt dat durf ik natuurlijk niet te zeggen.

Ik ben al jaren ongelukkig. Ongelukkig met mezelf, met mijn gewicht, mijn uiterlijk. Maar toch ging de knop nooit voor de volle 100% om. Ik heb het vaker geprobeerd, maar dat nare gevoel bleef de overhand houden waardoor ik toch telkens weer in mijn oude patroon viel. Ik weet niet wat er precies voor zorgde, maar halverwege januari dit jaar ging de knop om. Niet voor 50%, niet voor 80%, maar voor de volle 100%. Ik besloot dat het klaar was. Klaar met mijzelf te verstoppen in lagen kleding en eindelijk eens genieten in de zomer met mijn kinderen in het zwembad. Want dat is namelijk iets wat ik nooit deed. Ik zocht altijd een excuus om maar niet te hoeven zwemmen.

Heel spontaan besloot ik dat ik wel eens wilde sporten met Sicco. Hij is sportief en gaat minimaal 4 tot 5 keer in de week naar de sportschool, waarvan hij de overige dagen van de week ook nog eens thuis sport. Dat moest ik toch ook wel kunnen? De sportschool was helaas nog even geen optie in verband met oppas, dus besloten wij in de avond zodra de meisjes op bed lagen samen oefeningen te gaan doen. Oefeningen met gewichten, maar ook veel met conditie. Of ik dit leuk vond? Absoluut niet. Ik heb hem vervloekt, maar dat is ook niet zo gek als je de conditie van een schildpad hebt. Zo’n 2 tot 3 keer per week deden wij deze oefeningen, totdat hij met een Youtube filmpje aan kwam zetten. Ik had er eigenlijk een hard hoofd in, maar na het doen van deze workout voelde ik mij voor het eerst trots en voldaan. Sindsdien doe ik nu 5 tot 6 keer per week een workout van Body Project via Youtube. Gewoon thuis, voor de tv. En de avond heb ik inmiddels verplaatst naar de ochtend, omdat ik dat gewoon een stuk fijner vind. Er zijn genoeg filmpjes te vinden en deze wissel ik met elkaar af. De ene keer cardio, de andere keer kickboxen en daarna weer met gewichten. Ik heb mijn eigen ritme hierin gevonden en merk dat ik het echt leuk ben gaan vinden. Zo had ik altijd het excuus dat ik er geen tijd voor had, maar ik ben inmiddels zover dat ik er tijd voor maak. Zo’n workout kost gemiddeld 30 minuten van je dag, dus er is vast ergens wel een plekje om dit te kunnen doen.

Wat betreft eten is dit toch eigenlijk wel de grootste switch geweest. Ik ben nooit een grote eter geweest. Mijn ontbijt sloeg ik al over, mijn lunch was vaak ongezond (pistolets, croissants), maar avondeten was echt mijn ding. En dan vooral pasta. Aangezien ik toch geen ontbijter ben, ben ik de tijden van Intermitting Fasting gaan volgen. Dat houdt in dat ik binnen een tijdsbestek van 8 uur eet (tussen 11 uur in de ochtend en 7 uur in de avond) en daarna doe je aan 16 uur fasten. Na 7 uur in de avond eet ik niet meer. Dat was op het begin een grote uitdaging, want mijn patroon was toch wel dat zodra de meisjes op bed lagen ik de kast open trok en iets lekker tevoorschijn toverde.

Ik eet in principe nog steeds alles. Alleen maak ik nu bewustere keuzes. Mijn eerste maaltijd van de dag is vaak rond half 12. Ik noem dit gewoon mijn lunch, want ontbijten doe ik niet. Ik lunch eigenlijk altijd met volkoren crackers en/of beschuit. Denk aan 2 crackers en 1 beschuitje, of 3 crackers. Het beleg hierop verschilt enorm, maar vaak is dit toch wel kaas, kruidenkaas, jam, pure hagelslag of smeerworst. Heel af en toe vervang in de crackers voor een salade of een omelet met veel groenten. Ik vind dat heerlijk en kan hier lang op teren.

Rond half 3 is het tijd voor een tussendoortje. Ik neem vaak iets van een Liga of een stuk fruit. Maar als ik bijvoorbeeld naar het centrum ga om een ijsje te halen met de meisjes, dan wil ik mijn tussendoortje daar ook nog wel eens voor vervangen. Niet altijd, af en toe. En dat is wat ik bedoelde met bewuste keuzes maken.

Om 5 uur proberen wij eigenlijk altijd aan tafel te zitten voor het avondeten. Ik eet vrijwel alles mee. Ik laat geen koolhydraten staan bijvoorbeeld. Wel probeer ik te variëren met aardappelen, rijst en pasta. Ik kook sowieso 3 keer in de week met Hello Fresh en de rest van de week vul ik het zelf een beetje in. Zo is vrijdagavond na zwemles mijn ‘cheat’ moment en bestellen wij meestal snackbar of pizza.

Mijn nieuwe leefstijl is dus toch eigenlijk een combinatie van sporten/bewegen, gezond eten en bewuste keuzes maken. Ik geniet nog steeds, maar dan op een andere manier. Een manier waar ik mij prettig bij voel en waarvan ik zeker weet dat ik dit zo kan volhouden. Het past bij mij en na ruim 5 maanden weet ik eigenlijk niet meer beter. Ik raak niet meer in de verleiding en weet nee te zeggen op momenten dat ik iets niet wil. Daarnaast ga ik regelmatig uiteten en als het wel eens een keer voor komt dat ik buiten ‘mijn tijden’ eet, dan doe ik het de volgende dag wel weer op mijn manier.

verschil

Op 15 januari 2022 was mijn allereerste weegmoment en de teller stond toen op 87,9 kilo. Mijn laatste weegmoment was vanochtend op 17 juni en toen stond de teller op 71,4. Ik ben nu dus in totaal 16,5 kilo kwijt in 5 maanden tijd.

Ik ben zo trots dat ik dit heb kunnen bereiken. Ik ben absoluut voor body positivity en vind ieder figuur en lichaam uniek. Niemand zou zich moeten verstoppen en iedereen mag gezien worden, maar toch werkte mijn eigen gevoel niet mee. Ik was juist wel de persoon die zich wel verstopte en zich niet happy voelde in haar eigen lichaam. Ik ben ontzettend blij dat ik dit op eigen kracht heb weten te doen. Ik ben een veel gelukkiger mens nu!

Mocht je nou nog een vraag hebben, schroom dan niet om deze te stellen! 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *